Vernepleieren i skolen

Vernepleieren i skolen (VIS) er et forsknings- og undervisningsprosjekt som undersøker skolen som inkluderingsarena, med empirisk utgangspunkt i vernepleierens arbeid i den norske velferdsstatens skole.

Forskningsgruppeleder

Ingrid Johnsen Hogstad picture Ingrid Johnsen Hogstad E-post: ingrid.j.hogstad@himolde.no Telefon: +4771195824

Prosjektet handler både om profesjonsutøvelse for vernepleiere i skolen og om skolen som inkluderings- og oppvekstarena.

Delmål i prosjektet

  1. kartlegge vernepleierens profesjonsutøving i skolen regionalt og nasjonalt: hvilken rolle de har i individ-, gruppe- og organisasjonsrettede tiltak, og hvordan de inngår i samarbeid med andre profesjonsgrupper.
  2. bidra i utvikling av teori- og metode for miljøterapeutisk arbeid i skolen.
  3. undersøke om tilstedeværelse av vernepleieren og andre fagpersoner (som barnevernspedagoger og sosionomer, ofte forkortet til BSV-ere) i skolen kan ha betydning for rapportert forekomst av psykiske helseplager blant elever.
  4. oppnå bedre forståelse av hvordan vernepleierens profesjonsutøving i skolen kan bidra i inkluderings- og ekskluderingsprosesser.

    Dette betyr å forstå samfunnsinteresser som står på spill og utgjør betingelser for profesjonsutøvelse, og videre hvordan vernepleierens profesjonsutøvelse er med på å betinge barns muligheter til deltakelse i skolen.

Prosjektet startet opp høsten 2021 og er planlagt å fortsette til 2027. Vernepleierstudenter i 3.år er forskningsassistenter og samler inn data gjennom sin fordypningspraksis i skole (skoleårene 21/22 og 22/23).

Prosjektet er knyttet til forskningsgruppen Barn, barndom og hverdagsliv. 

Deltakere

Emneord: Vernepleierutdanning, vernepleie, praksisstudier, skole, oppvekst, inkludering, miljøterapi, BSV-ere
Publisert 18. juni 2021 13:57 - Sist endret 29. jan. 2024 11:12