Prosjektet handler både om profesjonsutøvelse for vernepleiere i skolen og om skolen som inkluderings- og oppvekstarena.
Delmål i prosjektet
- kartlegge vernepleierens profesjonsutøving i skolen regionalt og nasjonalt: hvilken rolle de har i individ-, gruppe- og organisasjonsrettede tiltak, og hvordan de inngår i samarbeid med andre profesjonsgrupper.
- bidra i utvikling av teori- og metode for miljøterapeutisk arbeid i skolen.
- undersøke om tilstedeværelse av vernepleieren og andre fagpersoner (som barnevernspedagoger og sosionomer, ofte forkortet til BSV-ere) i skolen kan ha betydning for rapportert forekomst av psykiske helseplager blant elever.
- oppnå bedre forståelse av hvordan vernepleierens profesjonsutøving i skolen kan bidra i inkluderings- og ekskluderingsprosesser.
Dette betyr å forstå samfunnsinteresser som står på spill og utgjør betingelser for profesjonsutøvelse, og videre hvordan vernepleierens profesjonsutøvelse er med på å betinge barns muligheter til deltakelse i skolen.
Prosjektet startet opp høsten 2021 og er planlagt å fortsette til 2027. Vernepleierstudenter i 3.år er forskningsassistenter og samler inn data gjennom sin fordypningspraksis i skole (skoleårene 21/22 og 22/23).
Prosjektet er knyttet til forskningsgruppen Barn, barndom og hverdagsliv.