Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 60
- Studiets varighet:
- 1 år
- Organisering:
- Heltid
- Studiested:
- Molde
- Studienivå:
- Årsstudium
Studieplan for Årsstudium i idrett og Adventure (2022–2023)
Informasjon om studiet
Årsstudium i idrett og Adventure tilsvarer "årsstudium i idrett" som man også finner ved flere andre studiesteder, men har en profil rettet mot «adventures» i idrett. «Sport Adventure» er en voksende næringsvei både internasjonalt, nasjonalt og i regionen. Natureldoradoet Høgskolen i Molde er omgitt av benyttes godt når vi tilbyr praktisk undervisning i lokal spektakulær natur. Å verne om denne vakre naturen blir en selvsagt ingrediens i utdanningen. Studentene deltar gjennom studieåret på fire «Adventure Camps» innen idrett med temaer som klatring, ski, vannsport og generell trening. Studentene deltar i økende grad i planleggingen av campene i løpet av studieåret. Enkelte av campaktivitetene er knyttet opp mot sertifisering fra aktivitetens forbund. Campene knyttes også opp mot den øvrige undervisningen.
Det undervises også i rene idrettsemner som treningslære, idrettsledelse, idrettshistorie og prestasjonspsykologi, samt praktiske fag innen aktivitetslære. I tillegg til campaktivitetene er det i aktivitetslære undervisning i volleyball, basketball, fotball, livreddende førstehjelp og turn/akrobatikk.
Studiet kvalifiserer normalt til undervisning i kroppsøving i kombinasjon med lærerutdanning. Årsstudium i idrett kvalifiserer også til diverse instruktør-, trenerjobber innen idretten, i treningssentrene og i «Sport Adventure» - bransjen.
Hva lærer du?
Studiets læringsutbytte
Kandidaten skal etter fullført utdanning:
Kunnskap:
-
Har kunnskap om sentrale teorier og grunnleggende prinsipper innen treningslære og prestasjonspsykologi.
-
Kan grunnprinsippene for et utvalg idretter og fritidsaktiviteter.
-
Har kunnskap om sentrale teorier innen «Adventure Management».
-
Har kunnskap om idrettens organisering, og idrettens historiske forutsetninger for dagens posisjon i det norske samfunn.
Ferdigheter:
-
Kan planlegge og gjennomføre grunnleggende instruksjon i ulike praktiske aktiviteter.
-
Kan anvende fagstoff for å lage treningsprogram for ulike grupper og ferdighetsnivå.
-
Kan planlegge og kritisk vurdere oppstart og gjennomføring av ulike former for event og aktiviteter.
-
Kan analysere egen og andres utførelse av praktiske ferdigheter innen ulike aktiviteter.
Generell kompetanse
-
Kan reflektere og tenke kritisk rundt egen læring.
-
Kan tilegne seg og formidle fagstoff (problemstillinger, teorier og løsninger) både skriftlig og muntlig, og instruere og veilede i praktisk ferdighetstrening.
-
Har innsikt i vitenskapelige grunnprinsipp.
-
Kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, alene eller sammen med andre i en gruppe, på en hensiktsmessig måte.
Opptak
Generell studiekompetanse (GSK)
Dersom du ikke har GSK og fyller 25 år eller mer i søknadsåret kan søke på bakgrunn av realkompetanse.
Her kan du lese mer om ulike typer dokumentasjon for opptak.
Oppbygging og gjennomføring
Programmets innhold
Årsstudium i idrett og Adventure tilsvarer "årsstudium i idrett" som man også finner ved flere andre studiesteder, men har en profil rettet mot «adventures» i idrett. «Sport Adventure» er en voksende næringsvei både internasjonalt, nasjonalt og i regionen. Natureldoradoet Høgskolen i Molde er omgitt av benyttes godt når vi tilbyr praktisk undervisning i lokal spektakulær natur. Å verne om denne vakre naturen blir en selvsagt ingrediens i utdanningen. Studentene deltar gjennom studieåret på fire «Adventure Camps» innen idrett med temaer som klatring, ski, vannsport og generell trening. Studentene deltar i økende grad i planleggingen av campene i løpet av studieåret. Enkelte av campaktivitetene er knyttet opp mot sertifisering fra aktivitetens forbund. Campene knyttes også opp mot den øvrige undervisningen.
Det undervises også i rene idrettsemner som treningslære, idrettsledelse, idrettshistorie og prestasjonspsykologi, samt praktiske fag innen aktivitetslære. I tillegg til campaktivitetene er det i aktivitetslære undervisning i volleyball, basketball, fotball, livreddende førstehjelp og turn/akrobatikk.
Studiet kvalifiserer normalt til undervisning i kroppsøving i kombinasjon med lærerutdanning. Årsstudium i idrett kvalifiserer også til diverse instruktør-, trenerjobber innen idretten, i treningssentrene og i «Sport Adventure» - bransjen.
Innhold og oppbygging av studiet
Studiet i idrett består av fagmodulene treningslære, aktivitetslære, prestasjons-psykologi, adventure management og idrettens organisering og ledelse. Målet for studiet er å lære å legge til rette for fysisk aktivitet, slik at den både er utviklende og inspirerende.
I de ulike kursene er vi innom følgende:
-
Treningslære: Anatomi, bevegelsesanalyse, utholdenhetstrening og styrketrening.
-
Aktivitetslære: Løping, livredning, fotball, volleyball, turn, basketball, klatring, ski og padling
-
Prestasjonspsykologi: Gruppeprosesser, selvregulert læring, talentutvikling og motorisk læring.
-
Adventure management: Planlegging av en Adventure innen opplevelsesturisme.
-
Idrettens organisering og ledelse: idretts- historie og en oversikt over hvordan idretten i Norge er organisert
Hvert semester inneholder både teori- og aktivitetskurs. Timeplanen vil gi rom for å kombinere egentrening med studier
Organisering og læringsformer
Hvert semester inneholder både teori- og aktivitetskurs. Timeplanen vil gi rom for å kombinere egentrening med studier.
Det vil bli lagt vekt på ulike arbeids- og undervisningsformer som: forelesninger, praktiske øvinger, camps og innleveringer, både individuelle og sammen med andre. Det legges vekt på selvstendig arbeid og studentenes ansvar for egen læring. Det forventes blant annet noe egentrening i forbindelse med treningslære og aktivitetslære. I enkelte emner er det obligatoriske arbeidskrav som må være utført for å få anledning til å avlegge slutteksamen. Obligatoriske arbeidskrav må utføres og være godkjent i samme semester som undervisning i emnet pågår.
Studiet er ikke tilpasset fjernstudier.
Krav til studieprogresjon
Studenter som i løpet av et studieår oppnår mindre enn 25 % av normert studieprogresjon, mister normalt retten til å fortsette på studiet og får status som emnestudent.
Vurdering
Den dominerende eksamens- og vurderingsformen er individuell skriftlig skoleeksamen. Denne er i noen emner kombinert med innleveringer av gruppearbeid. I noen emner, der det er hensiktsmessig i forhold til formulert læringsutbytte, vil det også være praktiske ferdighetsprøver og vurdering av undervisningspraksis .
Videre studier
Ved Høgskolen i Molde tilbys bachelorstudium i Sport Management, og det er utviklet en overgangsordning for studenter med Årsstudium i Idrett og Adventure som ønsker å fortsette i et bachelorløp. Samtlige fag fra årsstudiet godkjennes inn i bachelorløpet. Kandidaten får da en lederutdanning som egner seg godt for roller i klubb, krets eller forbund. Studenter med fullført årsstudium kan også søke opptak til bachelorstudier innen idrettsfag ved andre høgskoler eller universiteter.