Fakta om programmet

Studiepoeng:
10
Studiets varighet:
1 år
Organisering:
Deltid 17%
Studiested:
Molde
Studienivå:
Videreutdanning lavere grad

Studieplan for Videreutdanning i praksisveiledning (2024)

Informasjon om studiet

Studiet skal gi en grunnleggende innføring i veilednings- og vurderingsteori. Temaene vil bli relatert til sykepleier- og vernepleierutdanningens ulike praksisområder. Deltakerne vil gjennom arbeidskrav og praktiske øvelser få mulighet til å opparbeide mer trygghet i sin veiledning og vurdering av høgskolens studenter. 

Studieutgifter:
Studietilbudet er gratis. Det må betales lovbestemt semesteravgift for ett semester. I tillegg må deltakerne dekke utgifter til pensumlitteratur mv.

Studiesamlinger  2024 (alle i Molde):

  • 1. samling: 29, 30. og 31. januar 2024

  • 2. samling: 18. og 19. mars 2024

  • 3. samling: 09. og 10. september 2024

Hva lærer du?

Studiets læringsutbytte

Etter fullført utdanning har praksisveileder følgende sluttkompetanse realtert til veiledning av studenter i praksistudier:

Praksisveileder har:

  • kunnskap om sentrale begreper, teorier og tradisjoner innen veiledning

  • inngående kunnskap om veileders rolle og funksjoner

  • inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv

  • kunnskap om læring og læringsprosesser

  • kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokument, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

Praksisveileder kan:

  • planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt

  • tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger

  • observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier

  • planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering

  • anvende ulike veiledningsmodeller og –metoder, samt studentaktive læringsformer

  • kunne indentifisere og veilede studenter som sliter med å innfri læringsutbytte

  • kunne analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet

Generell kompetanse

Praksisveileder kan:

  • kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen

  • reflektere over egen adferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis

  • identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemmaer og drøfte valg av handlingsalternativer

  • anvende kunnskaper og ferdigheter i vanskelige samtaler og i konflikthåndtering

Opptak

Bachelorgrad i helse- eller sosialfag. I tillegg må du enten fungere som veileder, eller ha gjort avtale om å være veileder i praksisstudier for studenter ved Høgskolen i Molde.

Oppbygging og gjennomføring

Innhold og oppbygging av studiet

Studiet er bygd opp i tre trinn der hvert trinn starter med en undervisningssamling. Samlingene er organisert over tre samlinger på henholdsvis tre, to og to dager. Alle samlingene er obligatoriske og er i Molde. Mellom samlingene skal deltakerne gjennomføre arbeidskrav. Studiet avsluttes med en hjemmeeksamen.

Organisering og læringsformer

Tre samlinger. Læringsformene i studiet vil veksle mellom selvstudie, forelesninger og studentaktiv læring i fellesskap

  • Forelesninger

  • Selvstudie

  • Praktiske øvelser i triader

  • Refleksjon i små grupper og i plenum

  • Skriftlige arbeidskrav

Vurdering

To individuelle skriftlige arbeidskrav og en indivivuell hjemmeeksamen.

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studiemodell

Vår 2024

Videreutdanning i praksisveiledning

Høst 2024

Videreutdanning i praksisveiledning

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 21:22:41