Oppbygging og gjennomføring (2024–2026)

Informasjon om studiet

Masterstudiet i samfunnsendring, organisasjon og ledelse tar som utgangspunkt at verden for de fleste, også beslutningstakere i næringsliv og forvaltning, i dag oppleves som kompleks og foranderlig. Både politikk, økonomi og kultur er i dag gjenstand for internasjonalisering. Dagens menneske blir gjennom moderne medier, IKT, nye reisemuligheter og en økt pluralisme i livs- og verdensanskuelser knyttet tettere til en global verden på en slik måte at det også får betydning for egne lokale valg og beslutninger. Makro og mikro er kommet nærmere hverandre, og behovet for å forstå det lokale i lys av det globale og vice versa er dermed stort. Dette betyr at det blir viktig å forstå ledelse i organisasjoner i lys av de måtene samfunnet endres på. Samtidig framstår dagens kunnskapssamfunn som stadig mer fragmentert og spesialisert. På spesialiserte fag- og kunnskapsfelt øker ekspertisen på bekostning av en forståelse av helheten. Økt kunnskap kan paradoksalt nok føre til større kompleksitet og mindre oversikt og forståelse. Derfor prøver dette studiet å dyrke fram evnen til å se helheter. Studiet har som mål å gi studentene forståelse for sammenhenger mellom endringer på samfunns-, organisasjons- og individnivå, og bygger på innsikter fra flere fagtradisjoner som organisasjonsteori, statsvitenskap, økonomi, sosiologi og historie.

Innhold og oppbygging av studiet

Med en master i samfunnsendring, organisasjon og ledelse får du en solid kompetanse som gjør deg til en reflektert medarbeider eller leder, som kan utvikle organisasjonen mot fremtiden og treffe gode beslutninger i en kompleks virkelighet der endringer skjer fort. Studiet gir også kompetanse til stillinger innen undervisning og forskning.  
 
Samfunnet er i konstant endring, og både næringsliv og offentlig forvaltning må forholde seg til nye krav og normer. Dette stiller krav til organisasjonenes innovasjonsevne. Komplekse problem må ofte løses i samarbeid med andre organisasjoner og på tvers av sektorer.  

 Mastergraden i samfunnsendring, organisasjon og ledelse (også kalt SOL) utdanner ledere, rådgivere og strateger som kan manøvrere i dette krysspresset, og håndtere utfordringene i en politisk, økonomisk, historisk og strukturell kontekst.  

Studiet skal gi deg en analytisk verktøykasse til å forstå samfunnsutfordringer – hvorfor oppstår de, hvilke endringer setter de i gang, hva er konsekvensene, og hva er de ulike organisasjoners roller i disse.  

 Høgskolen i Moldes faglige tyngde innenfor samfunn, organisasjon og ledelse vil gi deg den støtten du trenger for å gjennomføre studiet. Samtidig er det rundt SOL et levende fagmiljø som liker å utfordre hvordan det tenkes og handles i organisasjoner. Du blir invitert inn i miljøets faglige og sosiale arrangementer og diskusjoner. Høgskolens læringsmiljø er basert på tett kontakt mellom studenter og fagfolk.  

 Studiet er tverrfaglig: økonomiske, sosiologiske, statsvitenskapelige og historiske perspektiver på endring tas opp. I tillegg til mastergradsoppgaven inneholder studiet emner om organisasjoner og globalisering; velferds- politiske utfordringer, organisasjonsteori, herunder institusjonell teori, sosiologi, politisk økonomi, økonomisk organisasjonsteori, ledelsesteori, metode og vitenskapsteori, innovasjonsteorier, samt valgfrie emner.  

 *Siviløkonom  

Med en bachelor innen økonomi og administrasjon kan du gå videre til masterstudie og søke tittelen siviløkonom.   

I tillegg til mastergradsoppgaven inneholder studiet kurs om organisasjoner i en global verden, sosiologisk og økonomisk organisasjonsteori, ledelsesteori, metode, innovasjonsteori, vitenskapsteori samt valgfrie emner. Studiet er tverrfaglig. Både økonomiske, sosiologiske og statsvitenskapelige perspektiver på endring tas opp. 

 For å oppnå siviløkonomtittel se studieplan under omtalen av Siviløkonom 2. avdeling. 

Organisering og læringsformer

Undervisningen varierer mellom forelesninger, gruppeoppgaver, gjesteforelesninger, individuelle innleveringer, refleksjon, presentasjoner, teamarbeid og veiledning. Det legges vekt på at studentene skal ha et godt studentmiljø, og det er derfor delvis krav til fysisk oppmøte i studiets emner.  

 

Krav til studieprogresjon

Studenter som i løpet av et studieår oppnår mindre enn 25 % av normert studieprogresjon, mister normalt retten til å fortsette på studiet og får status som emnestudent.

Vurdering

Innleveringsoppgaver, hjemme- og skoleeksamener.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 04:42:17