Ingrid Johnsen Hogstad

Avdeling for helse- og sosialfag
Bilde av Ingrid Johnsen Hogstad
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4771195824
Studiested
Molde
Kontornr.
B329

Arbeids- og fagområder

Ingrid Johnsen Hogstad, PhD, MPhil i psykologi, er førsteamanuensis ved Avdeling for helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde, tilknyttet bachelorutdanning i vernepleie. Her er hun kullansvarlig for Deltid Vernepleie kull 20 (DVeM20). Sentrale undervisningsområder er kommunikasjon- og gruppeprosesser, utviklingspsykologi, pedagogikk og vernepleieren i skolen, nettverks- og pårørendearbeid, vitenskapsteori og akademisk skriving (bacheloroppgaven). 

Sentrale forskningstema for Hogstad er barns medvirkning og deltakelse, sorg- og sorguttrykk hos barn og kulturelle forståelser av barn og barndom. I sin forskning er Hogstad særlig opptatt av hvordan velferdsstatens profesjonsutøvere er med på å skape utviklingsbetingelser i barns oppvekst- og hverdagsliv på arenaer som barnehage, skole og helsetjenester. Doktorgradsavhandlingen hennes, Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death. A sociocultural developmental psychology perspective on child involvement fra 2021 handler om profesjonelles møter med små barn som opplever alvorlig sykdom og død hos en forelder (se omtale av arbeidet, samt opptak av prøveforelesning og disputas).

Hogstad har siden 2021 ledet et forsknings- og undervisningsprosjekt ved HiM om vernepleieren i skolen, Vernepleieren i skolen (VIS). Fra mai 2022 er Hogstad stabsmedlem i forskerskolen PROFRES 2.0, den tverrfaglige og tverrprofesjonelle forskerskolen for profesjonsrettet- og praksisnær forskning innen helse, utdanning og velferd. Hun er også med å lede den tverr-institusjonelle forskningsgruppen Barn, barndom og hverdagsliv ved HiM og HVO

Utdanning

Doktorgradsprogrammet i helse- og sosialfag: Profesjonsutøving: vilkår og utvikling aug. 2015 - mars 2021.

Master i psykologi (MPhil in Psychology) Studieprogrammet Kultur- og samfunnspsykologi, UiO, 2012

Bachelor i filosofi, UiO 2006-2009

Publikasjoner

  • Reime, Monika Alvestad; Grimholt, Tine Kristin; Kjølaas, Siri Hagen; Bringedal, Nina & Hogstad, Ingrid Johnsen (2024). Support in bereavement processes in cases of suicide or substance-related death in childhood: a systematic review. Mortality. ISSN 1357-6275. doi: 10.1080/13576275.2023.2298814. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Røkholt, Eline Grelland (2022). "Helt som normalt" : foreldresamarbeid i barnehagen når en forelder er alvorlig syk av en dødelig sykdom. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 19(3), s. 215–235. doi: 10.23865/nbf.v19.328. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Ulvik, Oddbjørg Skjær (2022). Veiledende begreper for profesjonelle i møte med barn i utsatte situasjoner : involveringspraksis, mulighetsrom og meningsarbeid. I Myra, Siv Merete; Faugli, Anne & Lauritzen, Camilla (Red.), Veiledning i profesjonell praksis : til fagfolk som jobber med barn, ungdom og familier. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3826-2. s. 159–172.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Den kvalitative psykologiens kraft til å forstyrre fenomenene. Qualitative Studies. ISSN 1903-7031. 7(1), s. 45–63. doi: 10.7146/qs.v7i1.133066. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Jansen, Anne (2021). Parental death in young children’s lives: health professionals’ and kindergarten teachers’ contributions in meaning-making. Early Years. ISSN 0957-5146. 43(1), s. 166–181. doi: 10.1080/09575146.2021.1919604.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Leer-Salvesen, Kjartan (2020). Going against patients’ will? A qualitative study of how palliative health-care professionals handle competing considerations when children are excluded from parental illness and death. European Journal of Oncology Nursing. ISSN 1462-3889. 49(December), s. 1–8. doi: 10.1016/j.ejon.2020.101839. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Jansen, Anne (2020). Smart, vulnerable, playful or just disturbing? A discourse analysis of child involvement in palliative care. Childhood. ISSN 0907-5682. 27(4), s. 468–482. doi: 10.1177/0907568220918910.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Wold, Astri Heen (2016). Meninger om liv og død blant åtteåringer i norsk skole. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. ISSN 0800-1669. 34(2), s. 9–23. doi: 10.5324/barn.v34i2.3617.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hogstad, Ingrid Johnsen; Hogstad, Astrid Tveter; Hustad, Rune & Røsvik, Elisabeth Haddal (2024). Premiere for Poppeloppene i Molde. [Radio]. NRK P1 Møre og Romsdal.
  • Valved, Snorre; Aandal, Thor Nerland; Hoem, Einar; Hogstad, Ingrid Johnsen & Henriksen, Vera (2024). 26 barn er klare: – Kom og se. Det blir morsomt! [Avis]. Romsdals Budstikke Pluss .
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2024). Den nye familien .
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2023). Forskningskommunikasjon og involverende barneteater. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2023). Forskningskommunikasjon og involverende barneteater. Tidens Krav.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Tangstrøm, Nina (2023). Hva gjør vi når vi sørger over tap i livene våre? : finnes det en riktig måte å sørge på?
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Weltzien, Sandra Marie (2023). Kjennskap til, og forståelse av vernepleieres rolle, kompetanse, og arbeidsoppgaver blant ulike yrkesgrupper i skolen.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Weltzien, Sandra Marie (2023). Vernepleieren i skolen og forhandlingsområder i det tverrprofesjonelle samarbeidet.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Røkholt, Eline Grelland (2023). Den viktigste forutsetningen for god sorgstøtte er at vi forstår at barn sørger. Sykepleien.no.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Sandgrind, Silje Wiken (2023). Hva kan barnehagen bidra med når mor eller far har blitt alvorlig syk? [Internett]. barnehage.no.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Når alvorlig, livstruende sykdom rammer foreldre med små barn : profesjonelles kommunikasjon og samarbeid med pasienter og familie.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Involvement practices in professional encounters with children [digital presentasjon].
  • Øksenvåg, Kristin; Midtsund, Marie Durdei & Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Ikke kutt i skolen! : det er i barnets hverdagsliv at problemer skapes og - løses . Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Nye tanker om fagutvikling. Vernepleieren i skolen.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Kan den døendes håp bli et problem for barnet? Sykepleien.no.
  • Weltzien, Sandra Marie & Hogstad, Ingrid Johnsen (2022). Prosjekt Vernepleieren i skolen.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Hagen, Rigmor Sjaastad (2021). Mange tør ikke å snakke ærlig om døden. [Avis]. Romsdals Budstikke.
  • Sandvik, Venke; Orø, Rolf Magnus; Mørck, Johanna; Hogstad, Ingrid Johnsen; Midtsund, Marie & Hagen, Rigmor Sjaastad (2021). Venke fikk kreft for andre gang : – Livet er ikke en rosa anlagt motorvei, sier Venke Sandvik. [Avis]. Romsdals Budstikke.
  • Eines, Eli H.; Hogstad, Ingrid Johnsen & Schjønsby, Nina Mauno (2021). Når døden skiller oss : en samtale om sorg.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen; Midtsund, Marie Tveitereid; Mørck, Johanna; Orø, Rolf Magnus & Holseter, Janne Iren (2021). Til trøyst : om sorg og konflikt.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Waagbø, Arild Johan (2021). Forsker på profesjonelles møter med små barn som har en alvorlig syk og døende forelder. [Avis]. Panorama : uavhenglig nettavis for Høgskolen i Molde.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Muligheter og konflikter i profesjonelle møter med små barn som opplever foreldresykdom og død. Et sosiokulturelt utviklingspsykologisk perspektiv på involvering av barn.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2020). Muligheter og konflikter : profesjonelle møter med små barn som opplever alvorlig sykdom og død hos en forelder.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2020). Muligheter og konflikter : profesjonelle møter med små barn som opplever alvorlig sykdom og død hos en forelder.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Meisingset, Sigrun Lossius (2020). Slik snakker du med små barn om koronaviruset. [Avis]. Romsdals Budstikke.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2019). Professional support to small children making meaning of life-threatening illness and death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2019). “It’s not easy to explain a three-year-old that his dad is going to die” : health professionals making meaning of children anticipating parental death.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2019). Svekking av nærmiljø når små barnehager legges ned. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2018). Barns forståelse av døden.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Bøhle, Kari (2017). En utdatert og forenklet forståelse av barnet. Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2017). Health professionals and the young children of their dying patients.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2016). Hva er det egentlig å forstå døden? BarnsBeste fagblogg.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen & Tveter, Eivind (2015). Systemets problem eller individets problem? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Johnsen, Ingrid Hogstad (2012). The role of Sami language in the formation of Sami identity. Psykologisk tidsskrift. ISSN 1501-7508. 15(1), s. 39–42.
  • Johnsen, Ingrid Hogstad (2011). Barns forståelse av døden. Impuls : Tidsskrift for psykologi. ISSN 0801-2911. 64(1), s. 44–49.
  • Hogstad, Ingrid Johnsen (2021). Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death : a sociocultural developmental perspective on child involvement. Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk og Høgskulen i Volda. ISSN 978-82-7962-304-5.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. sep. 2018 15:03 - Sist endret 12. des. 2022 18:03