Arbeids- og fagområder
Ingrid Johnsen Hogstad, PhD, MPhil i psykologi, er førsteamanuensis ved Avdeling for helse- og sosialfag ved Høgskolen i Molde, tilknyttet bachelorutdanning i vernepleie. Her er hun kullansvarlig for Deltid Vernepleie kull 20 (DVeM20). Sentrale undervisningsområder er kommunikasjon- og gruppeprosesser, utviklingspsykologi, pedagogikk og vernepleieren i skolen, nettverks- og pårørendearbeid, vitenskapsteori og akademisk skriving (bacheloroppgaven).
Sentrale forskningstema for Hogstad er barns medvirkning og deltakelse, sorg- og sorguttrykk hos barn og kulturelle forståelser av barn og barndom. I sin forskning er Hogstad særlig opptatt av hvordan velferdsstatens profesjonsutøvere er med på å skape utviklingsbetingelser i barns oppvekst- og hverdagsliv på arenaer som barnehage, skole og helsetjenester. Doktorgradsavhandlingen hennes, Possibilities and conflicts in professional encounters with young children experiencing parental illness and death. A sociocultural developmental psychology perspective on child involvement fra 2021 handler om profesjonelles møter med små barn som opplever alvorlig sykdom og død hos en forelder (se omtale av arbeidet, samt opptak av prøveforelesning og disputas).
Hogstad har siden 2021 ledet et forsknings- og undervisningsprosjekt ved HiM om vernepleieren i skolen, Vernepleieren i skolen (VIS). Fra mai 2022 er Hogstad stabsmedlem i forskerskolen PROFRES 2.0, den tverrfaglige og tverrprofesjonelle forskerskolen for profesjonsrettet- og praksisnær forskning innen helse, utdanning og velferd. Hun er også med å lede den tverr-institusjonelle forskningsgruppen Barn, barndom og hverdagsliv ved HiM og HVO.
Utdanning
Doktorgradsprogrammet i helse- og sosialfag: Profesjonsutøving: vilkår og utvikling aug. 2015 - mars 2021.
Master i psykologi (MPhil in Psychology) Studieprogrammet Kultur- og samfunnspsykologi, UiO, 2012
Bachelor i filosofi, UiO 2006-2009