Oppbygging og gjennomføring (2024–2028)

Informasjon om studiet

Masterstudiets 2. del, MAHS2, er en påbygningsdel på 60 stp. i forlengelsen enten av èn av høgskolens valgfrie studieretninger/ videreutdanninger innen helse- og sosialfag eller tilsvarende utdanninger på 60 stp. fra andre studiesteder. MAHS2 leder direkte frem til fullføring av masteroppgaven

 

MAHS2 er orientert mot profesjonelle hjelperelasjoner innenfor somatisk og psykisk helse, samt sosialfaglig arbeid. Sentralt i studiet står utforskning av det direkte arbeidet med pasienter og brukere, pårørende og sosiale nettverk.

 

MAHS2 legger opp til en videre fordypning i forståelsen av den profesjonelle hjelperelasjonen. Dette gjøres gjennom å belyse ulike dimensjoner i relasjonen samt belyse ulike modeller for å forstå sykdom og avvik, klienten som sentral aktør i eget liv, omsorgsrelasjonen og den terapeutiske relasjonen. I tillegg har en et eget hovedemne i vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Dette vil være en videreføring og fordypning av tilsvarende emner fra de valgfrie studieretningene/ videreutdanningene. 

 

MAHS2 er forankret i følgende forsknings- og kompetanseområder (forskningsgrupper): 

På denne måten vil studentene få mulighet til å delta i et forskningsmiljø og skaffe seg en oversikt over forskningsvirksomhet som ligger tett opp til det en selv planlegger å gjennomføre.

Organisering og læringsformer

 

Den første delen av programmet omfatter valgfrie studieretninger som er organisert som videreutdanninger som tas på deltid over fire semester. Alle videreutdanningene har fokus på utfordringer relatert til helse og lidelse, funksjonstap og hvordan opprette og vedlikeholde en relasjon som oppleves som virksom for pasienten/ brukeren.

 

De valgfrie studieretninger er som følger:


MAHS2 består av følgende emner

  • MHS700 Vitenskapsteori, forskningsetikk og metode, fordypningsdel (7,5 stp). Dette vil være en videreføring og fordypning av tilsvarende emner i videreutdanningene. Her fokuseres ulike posisjoner innenfor vitenskapsteori, ulike forskningsdesign og metodetilnærminger, forskningsetikk og vitenskapelig publisering.

 

  • MHS702 Perspektiver på profesjonelle hjelperelasjoner (7,5 stp). Her belyses ulike dimensjoner i relasjonen samt ulike modeller for å forstå sykdom og avvik, pasienten/ klienten/brukeren som sentral aktør i eget liv, omsorgsrelasjoner og den terapeutiske relasjonen.

 

  • MHS704 Masteroppgaven (45 stp). Studentene sluttfører den andre delen av mastergradsstudiet gjennom å skrive masteroppgaven som skal være et individuelt og selvstendig arbeid. I dette emnet inngår også et arbeidskrav som omfatter tre plenumspresentasjoner av status og progresjon i eget prosjekt.

 

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, individuell veiledning, veiledet gruppearbeid («workshops»), seminarer med plenumsfremlegg, selvstudium og individuelle skriftlige arbeider. Arbeidsomfang for studiet skal være mellom 3000 og 3600 arbeidstimer.

 

Individuell veiledning

Det vil sikres at studentene så tidlig som mulig blir koblet opp mot veileder og kommer i gang med en prosjektbeskrivelse. Studentene bes innen èn uke etter første samlingsuke om å sende inn en beskrivelse av hva de ønsker å gjøre som masterprosjekt, eventuelt hvilken tilknytning de ønsker å ha (dvs. til èn av forskningsgruppene). Deretter blir det foretatt en fordeling av veiledere og studentene får umiddelbart tilbakemelding om dette.

 

Studenten har ansvaret for å avtale veiledning, skrive referat/ ta notater fra veiledningen og holde sin veileder løpende orientert (per e-post, telefon eller brev) om sin studieprogresjon. Studenten og veileder har sammen ansvaret for å holde veiledningen innenfor rammen av de oppsatte veiledningstimene:

  1. Foreløbig prosjektplan og Refleksjonsnotat (MHS700): Inntil 8 timer veiledning

  2. Prosjektplan (MHS702): Inntil 8 timer veiledning

  3. Masteroppgaven (MHS704): Inntil 20 timer veiledning

 

Krav til studieprogresjon

MAHS2 kan fra høsten 2024 tas enten

  1. over 2 semester (avslutning våren 2025),

  2. over 3 semester (avslutning høsten 2025) eller

  3. over 4 semester med avslutning våren 2026.

 

Forskningsprosjektet som ligger til grunn for masteroppgaven bygges opp trinn for trinn via skriftlige innleveringer knyttet til MHS700 og MHS702, henholdsvis Foreløbig prosjektplan, Refleksjonsnotat og Prosjektplan. I tillegg har studentene to fremlegg i plenum, dels for å presentere status i prosjektene og dels for å få en drøftelse av design, metode, teorigrunnlag og resultater.

 

Følgende aktiviteter er obligatorisk, med inntil 10% fravær:

a) Veiledet gruppearbeid («workshops») i de to første semestrene, knyttet til Foreløbig prosjektplan, Refleksjonsnotat, Prosjektplan og igangsetting av prosjektarbeid, og

b) plenumspresentasjoner. Sistnevnte er også et arbeidskrav i tilknytning til Masteroppgaven (MHS704).

Alle prosjekt hvor det skal håndteres personopplysninger, skal meldes til Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (Sikt). Prosjekter som omfatter helsefaglig forskning ifølge Helseforskningsloven skal i tillegg meldes og søkes godkjent via Regional Etisk Komitè (REK).

Prosjektplan (MHS702) må være godkjent innen ovennevnte melderutiner kan igangsettes.

Innlevering og sensur av Prosjektplan og Masteroppgaven forutsetter at alle andre emner er ferdigstilt samt at arbeidskravet tilknyttet MHS704 om gjennomføring av to plenumsfremlegg er innfridd.

Krav til studieprogresjon

De ulike emnene i studiet bygger på hverandre, noe som forutsetter at arbeidskrav og eksamener fra emnene MHS700, MHS702, samt arbeidskrav i emnet MHS704, må være bestått før studenten kan levere Masteroppgaven (MHS704).

Evaluering av studiet

Studiet evalueres av studentene via spørreskjema, både midtveis og sluttveis.

Vurdering

I løpet av studiet blir studentene vurdert ved hjelp av to individuelle skriftlige innleveringer, knyttet til emnene MHS700 og MHS702, og den avsluttende masteroppgaven, under emnet MHS704, med muntlig eksaminasjon.

Studiemodell

Høst 2024

Vår 2025

Vår 2026

Master del 2-deltid over 2 år

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 24. mai 2024 04:40:38