Interne retningslinjer for informasjon om skikkethetsvurdering

Rutinene er fastsatt i henhold til Universitets- og høyskoleloven § 4-10, forskrift om skikkethet i høyere utdanning og rundskriv F-07-16 fra Kunnskapsdepartementet titulert «Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning». Rutinene gjelder for de utdanninger som er underlagt skikkethetsvurdering, jfr. §1 i Forskrift om skikkethetsvurdering for høyere utdanning.

Informasjon til studenter

  1. Alle studenter skal i løpet av første studieår få en grundig gjennomgang av ordningen med skikkethetsvurdering
  2. Gjennomgangen gjøres av institusjonsansvarlig eller vara for institusjonsansvarlig
  3. Koordinator/kullansvarlig må kontakte institusjonsansvarlig i forbindelse med timeplantimeplanlegging og avtale tid for gjennomgangen
  4. Det mest gunstig er at undervisningen gjennomføres i første semester, eller senest før første praksisperiode
  5. Det skal være lett tilgengelige informasjon om skikkethetsvurdering på høgskolen nettsider 
  6. Alle studenter under skikkethetsvurdering bekrefter ved semesterregistrering i 1. året at de har lest forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
  7. Det skal komme frem av studieplanen at utdanningen er underlagt skikkethetsvurdering

Informasjon til ansatte

Det er viktig at informasjon om ordningen med skikkethetsvurdering er godt kjent for alle som arbeider med studenter. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå av alle studenter gjennom hele studietiden. Særskilt skikkethetsvurdering starter med innsendt tvilsmelding.

  1. Orientering om skikkethetsvurdering inngår i introduksjonen til nyansatte
  2. Informasjon om den løpende og særskilte skikkethetsvurdering bør gis en gang hvert studieår på avdelingen 
  3. Institusjonsansvarlig tilbyr opplæring i form av kurs og ved tilpassede forelesinger etter avtale med aktuelle studieledere
  4. Institusjonsansvarlig publiserer årsrapport om skikkethetsvurdering  

Informasjon til praksisfeltet

Høgskolen har ansvar for at praksisfeltet får opplæring i ordningen med skikkethetsvurdering

  1. Informasjonen til praksisstedene må inneholde et punkt om skikkethetsvurdering. Dette må sees i sammenheng med de øvrige vurderingskriteriene i praksis
  2. Informasjonen til den enkelte praksisveileder er delegert til den aktuelle praksislærer/kontaktlærer. Det må kunne dokumenteres at denne informasjonen er gitt. 
  3. Institusjonsansvarlig tilbyr opplæring til praksisfeltet i form av kurs og ved tilpassede forelesinger etter avtale. Institusjonsansvarlig kan for eksempel delta på praksismøter, kurs for veiledere og andre møter med praksisfeltet
Publisert 27. jan. 2022 09:44 - Sist endret 27. jan. 2022 09:48